دنیای بدون بسته بندی دنیای غیر قابل تصوری است و می توان گفت بسته‌بندی لازم ترین و ضروریترین بخش بعد از تولید خود محصول است که وظایفی چون شناسایی، نگهداری، بازاریابی و فروش محصول را بر عهده دارد.

و این ضرورت ها باعث به وجود آمدن علمی به نام علم بسته بندی شده که همواره با هنر و خلاقیت متخصصان بسته بندی عجین بوده است.

انبارش، انتقال یک محصول از کارخانه تا توزیع به منزله ی فروش و حتی نحوه استفاده از محصول مواردی است که همیشه باید یک طراح بسته بندی در تمامی مراحل تولید (اعم از طراحی، چاپ، قالبسازی و … ) در نظر داشته باشد.

مراحل تولید یک بسته بندی حرفه ای شامل سه بخش زیر می باشد:

۱- مراحل طراحی

۲- مرحله ارزیابی

۳- مرحله تولید بسته بندی

امروزه بسته بندی در تمامی صنایع تولیدی (اعم از صنایع مواد غذایی، مواد دارویی، صنایع آرایشی و بهداشتی، بخش صنعت و …) سایه افکنده و بخش اعظم تولید جهانی را در بر گرفته و به همین دلیل یک طراح بسته بندی حرفه ای باید در نظر داشته باشد جعبه یا بسته ی خود را به گونه ای طراحی کند تا از سویی کمترین اذیت و آزار را از زمان تولید تا مصرف به درونمایه محصول وارد کند و از سویی زیان کمتری به بخش محیط زیست وارد کند (به خوص در طراحی جعبه های مقوایی که متریال اصلی از درختان تهیه می شود و بخش بسته بندی های پلاستیک که بخش غیر قابل تجزیه در محیط زیست پیرامون خود هستند.

درست است که وظیفه اصلی بسته بندی حفظ کالای درون خود از هر گونه آسیب و تغییر فیزیکی و شیمیایی است ولی یک طراحی متخصص می تواند ایده هایی نو برای کالای شما داشته باشند تا خود بسته بندی به نوعی تبدیل به محصولی مجزا شود.

برچسب های استاندارد روی بسته بندی این امکان را به ما می دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی و با چه مشخصاتی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چکونه است. در این راستا سازمان جهانی استاندارد (ایزو iso) و سازمانهای معتبر جهانی و ملی هر کشور نیز سعی بر این داشته اند که با بهینه سازی و استاندارد سازی مراحل مختلف تولید گامهای مهم در ارائه بسته بندی و مشخصات فنی آن بردارند.

نکته: در آخر لازم به ذکر است که طراحی محصول باید زیر نظر گوره مهندسی طراحی محصول باشد تا تمامی بخش های آن اعم از بحث فیزیکی و گرافیک آن با رعایت کلیه ی نکات طراحی، ایمنی، انبارش، حمل و نقل و … در آن مد نظر قرار گیرد.